گیلوا محله یا سه دونگی شاید هم سادات محله؟
 
گیلوامحله
 

در استان گیلان در خطه زیبای دریاچه خزر از توابع شهر رشت روستا ی زیبا و سرسبزی  وجود دارد که می خواهیم با آن بیشتر آشنا شویم.

این روستا از توابع بخش خشکبیجار و جز دهستان حاجی بکنده می باشد که از شمال به روستای امین آباد از جنوب به  روستای جیرکویه از شرق به  روستای شهرستان و از غرب به روستای ولی آباد متصل است.جاده اصلی این روستا  معروف به جاده امین آباد است که 9 کیلو متر طول دارد و خشکبیجار را به امین اباد متصل می کند و این روستا از کیلومتر 4.5 این جاده شروع و تا نزدیکی امین آباد ،حدود کیلومتر 8 این جاده امتداد دارد.

 

چرا این روستا با سه اسم سه دونگی ،گیلوا محله  و سادات محله شناخته  می شود

به یقین مهم ترین عامل این  رویداد گذشت زمان  است ولی عواملی چون  فرهنگ و سکنه  نیز بی نقش نبودند.

سه دونگی:در ایام بسیار قدیم این روستا  شامل سه بخش بوده که هر بخش از آن تحت نظر ارباب مستقلی بوده و جزء دارایی های آن ارباب به حساب می آمدند.من از چگونگی روابط وتعامل این سه بخش اطلاعات مستندی ندارم به همین دلیل از ابراز نظر در این باره خود داری می کنم ولی امروزه این سه بخش به خوبی قابل تشخیص است . هرچند  امروزه به دلیل گذشت زمان و تغییر گویش بیشتر کلمه سوتونگی را از زبان مردم می شنویم ولی نام قدیم و تاریخی این روستا سه دونگی به معنی سه بخش یا سه ناحیه است که باهم تشکیل یک محل یا روستا را می دادند.

همانگونه که مشخس است کلمه سه دونگی بر گرفته شده از تاریخ این روستا می باشد و باید به آن احترام بگذاریم.هرچند امروزه دیگر کمتر این روستا را با این نام می شناسند.

گیلوا محلهعد از گذشت زمان دیگر روستای سه دونگی وسعت خود را از دست داد و دوبخش دیگر این روستا  از آن جدا شدند که امروزه آن ها را با عنوان جیرکویه و  ولی آباد می شناسیم  و تمایز میان این سه بخش موجب شد که در طی گذشت زمان نام جدیدی  به نام گیلوا محله به این روستا تعلق گیرد.این نام بر گرفته شده از نام بادی است به نام گیلوا که از این بخش از روستای بزرگ سه رونگی وارد روستا می شد و بعد از جدا شدن این قسمت از روستا این نام را برای آن در نظر گرفتند که نام بادی است که موجب هوای صاف و آفتابی می شود.امروزه این نام رسمی ترین نام برای روستا در نظر گرفته شده است و در اسناد و مدارک رسمی این محل را با این نام می شناسند.

سادات محله:به یقین نام سادات محله از آنجا نشات گرفته است که بسیاری از سکنه این روستا سید هستند .منظور از بسیار به نسبت به روستا های دیگراست.شاید این نام در هیچ جا شناخته شده نباشد ولی مردم بومی و اطراف این روستا را با این نام می شناسند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گیلوامحله و آدرس gilvamahale.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







<-PollName->

<-PollItems->